A kulcsszókutatás alapja
A kulcsszó kutatás az egész online marketing alapja. Teljesen mindegy, hogy keresőoptimalizálásról beszélünk, vagy egyéb más látogatottság növelő eszközről, elengedhetetlen tudnunk azt, hogy milyen keresett kulcsszavak kapcsolódnak a weboldalunkhoz.
A kulcsszókutatás az egész látogatottság növelő folyamatot megelőzi. Céghez weboldalhoz és ágazathoz mérten, fel kell állítani egy kulcsszó csomagot, mely magában foglalja a törzs, azaz erős, vezető kulcsszavakat, a közepesen erős általában összetett szavakat és az általuk hordozott kiskeresésű, de nagyon nagy számú szavakat.
A kulcsszavak utáni kutatás során rengeteg szempontot kell figyelembe venni. Az első nyilván az, hogy hányan keresnek az adott szavakra. A második fontos szempont felvázolni azt, hogy az adott kulcsszóra keresők mennyire relevánsak a weboldal tartalmával. Lehet, hogy első meglátásra igen közel áll az adott kulcsszó a weboldal tartalmához, a cég kínálatához, de valójában csak 20% keresi ténylegesen azt a kínálatot, ami az oldalon van.
Egy példával élve:
A “hűtőgép” keresőszó, a hűtőgépekhez kapcsolódó több terméket és szolgáltatást fedhet le. Ezért például egy hűtőgép szerelő számára nem az elsődleges cél, a “hűtőgép” szóra első oldalon szerepelni a Google-ben, mivel egyrészt egy ilyen erősségű szóra, akár több hónapba is beletelhet a pozíció megszerzése, másrészt a “hűtőgép szerelés” 100%-ban lefedi a vállalkozását.
A kulcsszókutatás során életbevágó meghatározni, a 100%-ban és a csak bizonyos arányban a weboldal tartalmát lefedő kulcsszavakat.
A kulcsszavak minőségének elemzésével, hatékony tervet tudunk felépíteni.
A kulcsszókutatás forrásai
Egy adott kulcsszóra minden keresőben, más más számú keresést folytatnak le, így felmerül a kérdés, hogy akkor mégis melyiket vegyük figyelembe? Magyarországon szerencsénk van: a kulcsszókutatást a Google kereső adatai alapján kell végezni, mivel a keresések több mint 90%-a itt zajlik.
A kulcsszavak értéke
A kulcsszavaknak hatalmas értéke van, ha az adott szóra tegyük fel első helyen jelenik meg a honlap. Nagy értéke van, ha az első oldalon vagyunk a találati listán és számunkra vajmi keveset ér, ha hátrébb szerepel weboldalunk a találatok között. Statisztikák szerint, az első három pozíció a legfontosabb, de például egyes kockázati tényezőket hordozó ágazatokban, nem biztos, hogy az első helyről fogjuk kapni a legtöbb új ügyfelet, mert a kereső személy ilyen termékek, szolgáltatások esetén garantáltan több oldalt felkeres, tehát tapasztalataink alapján, ilyenkor sokszor jobb az oldal közepén szerepelni, mint elöl.
Kulcsszókutatás Google Adwords hirdetőkampány esetében
A kulcsszavak utáni kutatás második legfontosabb haszonélvezője, hirdetőkampányunk. Ha kattintás alapú hirdetéseket folytatunk – itthon leginkább a Google Adwords rendszerben – kiemelten fontos, tudnunk azt, hogy egy kulcsszó milyen erős és hogy, mennyit kell érte fizetnünk. A hirdetőkampány számára elvégzett rossz kulcsszókutatás, többszörösére is növelheti a költségeket, csökkentheti a hatékonyságot. A jó kulcsszavak kiválasztása a kampányhoz, alapja az eredményességnek. Mivel mások is hirdetnek, mások is versenyeznek az adott kulcsszavakért, kulcsszó hirdető kampányunk számára, átfontolt, kellő szakértelem mellett összeállított kulcsszó csomagot kell létrehozni.
A konkurencia szerepe a kulcsszókutatásban
A kulcsszókutatás során, kiemelten kell elemezni a konkurenciát. Minden ágazatban rengeteg erős kulcsszó van, viszont annak tudatában, hogy a konkurenciák mely kulcsszavakat célozták meg erősebben és melyeket kevésbé, hatékonyan tudunk tervezni.
Egy példával élve: “klíma” és “légkondicionáló”. Mindkét szó erős és ugyanazt az eszközt fedi le, de míg egyikre könnyebben, a másikra nehezebben lehet jó helyezést elérni.
Kulcsszóbővítés
Miután a weboldal adott kulcsszavakra jó pozíciót foglalt el a keresőkben, a keresőoptimalizáló kereshet további szavakat, ugyanezen cél eléréséhez. A weboldal mérete miatt, a kulcsszóbővítés azonban nem tarthat korlátlanul. Egy egyszerű pár oldalas üzleti honlapot, a több száz oldalból álló webáruházhoz képest, lényegesen kevesebb kulcsszóra lehet “felhozni” a Google kereső első oldalára. Természetesen lehetősége van a kisebb oldal esetében is elérni a nagyobb weboldal összes kulcsszavát, de lényegesen több energiabefektetésbe kerül a keresőoptimalizáló számára, mint egy tartalmában gazdag oldalnál.
Szinonimák
Az kulcsszavak elemzése során szükségszerű megvizsgálni a szinonimákat. Nyilván a szinonima a keresők szerint, egy teljesen különálló szónak minősül, nekünk viszont egy újabb forrást jelent a látogatottság növelésben. Rengeteg ágazatban sok szinonima fordul elő, ilyen például a fent említett klíma és légkondicionáló is. A szinonímiák hatékony alkalmazásával, növelhető a weboldal látogatottsága, hiszen két kulcsszó első oldali helyezésével, magasabb látogatószámra tehetünk szert. Ha nem találunk szinonimát, a legjobb módszer a konkurencia oldalának elemzése a konkurenciaelemzés, mellyel választ kaphatunk az általa használt olyan kulcsszavakra, melyeket mi még nem alkalmazunk saját honlapunk optimalizálása során.